Jak dostosować e-sklep do potrzeb seniorów i być o krok przed konkurencją?

Badania rynkowe wyraźnie pokazują, że zainteresowanie nowymi technologiami wśród osób starszych stale wzrasta, w konsekwencji zwiększa się również liczba e-klientów w wieku 60+. Odpowiada za to nie tylko proces starzenia się społeczeństwa, ale także przechodzenie na emeryturę kolejnych pokoleń, dla których internet nie jest już całkowitą nowością. Jak jednak sprawić, aby klienci o takim profilu zdecydowali się na zakupy właśnie w naszym sklepie? Okazuje się, że jest na to kilka sprawdzonych sposobów!

Sklep internetowy przyjazny dla seniora

Zaprojektowanie strony internetowej w ten sposób, aby była ona intuicyjna i przyjazna dla osoby, która się na niej znalazła, powinno być naszym celem nadrzędnym, jeżeli chcemy prowadzić prężny biznes w sieci. W przypadku osób starszych UX (user experience) ma jednak szczególne znaczenie, ponieważ mechanizmy, które dla młodego pokolenia są zupełnie intuicyjne, dla osób starszych mogą być kompletnie niezrozumiałe. Jak więc dostosować stronę internetową dla potrzeb e-seniora?

1. Przejrzystość ponad wszystko

Zacznijmy od prostego menu — wielopoziomowe drzewo kategorii może być prawdziwym wyzwaniem dla osób, które nie opanowały zasad szybkiego nawigowania po stronach internetowych. Pamiętać trzeba o tym, że starsze osoby mają także bardzo często problemy ze wzrokiem, dlatego czcionka zastosowana na stronie internetowej powinna być duża i czytelna. Unikamy także małych przycisków, stawiając na te większe i wyróżniające się m. in. kolorem.

2. Brak wyskakujących okienek

Osoby, dla których zakupy internetowe nie są codziennością, mogą się po prostu wystraszyć, kiedy zaczną ich „atakować” wyskakujące okienka. Seniorzy bardzo często nie wiedzą jak je zamknąć i po prostu wyłączają daną stronę, a takiego niespodziewanego opuszczenia naszego e-sklepu z pewnością chcielibyśmy uniknąć.

3. Dokładne opisy produktów lub usług

Osoby, które okazyjnie lub bardzo często po raz pierwszy robią zakupy w internecie, niezwykle dokładnie czytają opisy produktów lub oferowanych usług. Seniorzy to specyficzna grupa klienta, który zwroci uwagę na każdy detal w opisie, wszystko dokładnie sprawdzając. Osoby starsze cenią też sobie możliwość podglądu 3D lub 360°, jest to bowiem pokolenie, które preferuje tzw. wrażenia fizyczne, których oczywiście zakupy internetowe nie umożliwiają. Taki podgląd może jednak stanowić, choć namiastkę możliwości dokładnego obejrzenia produktu.

4. Bezpieczeństwo

Seniorzy, którzy bardzo często stają się ofiarami naciągaczy, boją się o swoje bezpieczeństwo w sieci. Co zrobić, żeby zapewnić ich, że u nas są bezpieczni? Podkreślić rekomendacje, czy też zapewnić dostęp do infolinii, która pozwoli im porozmawiać z innym człowiekiem — seniorzy potrzebują takiego kontaktu i wymiana maili nie jest dla nich satysfakcjonująca. Pracownik, który przeprowadzi seniora przez proces składania zamówienia sprawi, że zadowolony i „zaopiekowany” klient do Ciebie wróci — warto więc dbać o odpowiednią jakość obsługi.

5. Brak konieczności rejestrowania się

Osoby starsze nie mają doświadczenia w wypełnianiu formularzy rejestracyjnych, a co za tym idzie mogą zrezygnować z zakupu, jeżeli będziemy ich do tego zmuszać. Daj więc seniorowi wybór, oferując zakupy z rejestracją lub bez. W przypadku tej grupy docelowej trzeba wykazywać się elastycznością i maksymalnie upraszczać cały proces zakupu.

Wymienione działania to oczywiście tylko niektóre z rozwiązań mających na celu zachęcić seniorów do zakupów w naszym sklepie internetowym, jednak już ich wdrożenie z pewnością pomoże zachęcić starsze osoby do podjęcia konwersji, a o to nam przecież chodzi!

Senior klientem przyszłości

Stale rosnąca liczba seniorów w Polsce będzie miała z roku na rok coraz większy wpływ na rynek e-commerce w naszym kraju. Zwiększająca się wciąż u osób starszych świadomość technologiczna sprawia, że pojęcie „e-seniora” może w najbliższym czasie narobić sporo zamieszania na rynku e-commerce. Warto więc być przygotowanym na zmiany i dążyć do tego, aby nasz sklep internetowy był przygotowany na potrzeby nowych klientów, których z pewnością z roku na rok będzie przybywać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *